گانگلیون مچ دست

گانگلیون مچ دست چیست ؟ علت برجستگی پشت مچ دست چیست ؟ گانگلیون مچ و دست ۵۰ تا ۷۰ در صد توده های دست را تشکیل می دهند . گانگلیون ، کیست خوشخیم حاوی ماده ژلاتینی است که با مفصل ،لیگامان یا تاندون رابطه دارد .این کیست از طریق مفصل و به کمک یک مجرای پیچ در پیچ یا ساقه که بصورت یک دریچه یک طرفه عمل می کند پر می شود.

علت ایجاد گانگلیون هنوز یک معما است ،گرچه بسیاری عقیده دارند که دژنراسیون (فرسایش) لیگامانی یا ضربه،نقش مهمی را بازی می کنند.

شایعترین محل گانگلیون ،پشت مچ دست می باشد.تنها ۲۰ درصد از گانگلیونها در جلوی مچ دست ایجاد می شوند. گاه این کیستها می توانند نزدیک مفاصل انگشتان بوجود آیند.

یک نوع از گانگلیونهای مچ دست ، آنهایی هستند که مخفی هستند و در معاینه قابل لمس نیستند.کیستهای گانگلیونی ، معمولا بین ۲۰ تا ۳۰ سالگی و در زنان شایعتر رخ می دهند، گرچه در هر دو جنس و در هر سنی امکان بروز دارند.گانگلیونهای دوران کودکی معمولا در عرض چند ماه خود به خود بهبود می یابند.

همانگونه که ذکر شد ،علت تشکیل گانگلیون مشخص نمی باشد.اما ممکن است رابطه ای با حرکات ملایم و مکرر مچ دست وجود داشته باشد، آنگونه که از شیوع بالای آن در تایپیستها و موسیقی دانان مشاهده میشود.جالب اینکه، در گارگرانی که کارهای سنگین انجام می دهند و فشار زیاد تری به مچ دست وارد می کنند،نسبت به افراد عادی ،شیوع بالاتری مشاهده نمی شود.

علایم گانگلیون مچ دست

گانگلیون مچ دست ، اغلب خود را بصورت یک توده بدون درد با اندازه های متفاوت نشان می دهد.

اندازه کیست ممکن است در طول زمان تغییر کند یا برای مدتی کاملا ناپدید شود.

درد و ضعف در مچ کردن دست ممکن است گاهی از علایم اولیه باشند.

با وجود این،نگرانی در مورد ظاهر آن یا وجود یک بیماری جدی باعث مراجعه به پزشک می شوند.

درد ،در صورت وجود، بصورت مبهم توصیف می شود که با حرکات خاصی تشدید می شود.

در گانگلیونهای پشت مچ دست ،بیماران اغلب از احساس ناراحتی هنگام خم کردن مچ به عقب شکایت دارند.

جالب اینکه درد پشت مچ دست ،ممکن است شکایت اصلی بیماران، در گانگلیونهای مخفی باشد که به راحتی قابل مشاهده نیستنند.

در معاینه،این توده ها معمولا چند میلی متر در تمام جهات قابل حرکت دادن می باشند.

توده ممکن است در لمس مختصر حساس باشد.در مواقعی که گانگلیون کوچک است،ممکن است، تنها با خم کردن مچ،قابل مشاهده باشند.

گانگلیون مچ دست

اقدامات تشخیصی گانگلیون مچ دست :

تشخیص گانگلیون مچ دست معمولا راحت است و نیاز به اقدام تشخیصی ندارد.

در مواردی که درد مبهم مچ وجود دارد و توده ای مشاهده نمی شود، انجام ام آر آی  در کیستهای عمقی مفید است.

درمان گانگلیون مچ دست:

اطمینان خاطر دادن به بیماران یکی از مهمترین اقدامات اولیه درمان  است.

برای بسیاری از بیماران دانستن اینکه،بیماری جدی ندارند کافی می باشد.

استفاده از مچ بند های میله دار در مواردی که گانگلیون همراه با درد می باشد کمک کننده می باشند.

درمانهای سنتی مانند استفاده از سکه بر روی کیست،گر چه در مواردی موفقیت آمیز می باشند، توصیه نمی شوند.

استفاده از داروهای ضد التهاب ممکن است در کنترل درد مفید باشند، ولی باعث بهبودی آن نمی شوند.

کشیدن مایع کیست با سرنگ جنبه تشخیصی و درمانی دارد ،اما متاسفانه عود گانگلیون بعد از کشیدن بالا است.

بسیاری از بیماران به دلایل زیبایی اقدام به عمل جراحی کیست می کنند.با یک عمل جراحی درست،عود کیست کمتر از ۵ درصد می باشد.