• turned_in پاسخ به چند پرسش رایج در مورد شاک ویو تراپی

پاسخ به چند پرسش رایج در مورد شاک ویو تراپی

۱ – شاک ویو چیست؟

شاک ویو (shock wave) امواج مکانیکی پرقدرت مشابه امواج صوتی اما باسرعت بالاتر هستند که هنگام زمین لرز ، انفجار یا شکستن دیوار صوتی توسط هواپیما ایجاد میشوند. آسیبهای ناشی از انفجار عمدتا به دلیل همین امواج انفجار یا شاک ویو هستند.

what is shock wave

۲- شاک ویوتراپی چیست؟

شاک ویوتراپی به کارگرفتن امواج شاک ویو برای درمان انواع بیماریها از جمله دردهای عضلانی- اسکلتی می باشد.

از این امواج برای اولین بار در شکستن برخی ازانواع سنگهای کلیه و درمان جوش نخوردن استخوانها استفاده شده است و بعد از آن وبه تدریج جای خود را در درمان بسیاری از اختلالات مزمن تاندونی ،عضلانی و مفصلی باز کرده است.

از شاک ویو تراپی در ارتوپدی ، طب فیزیکی ،طب ورزش، اورولوژی فیزیوتراپی و دامپزشکی استفاده می شود.

what is shock wave therapy

۳- مکانیسم اثر شاک ویو در درمان بیماریهای عضلانی –اسکلتی چیست؟

امواج شاک ویو با تداخل با بافتهای آسیب دیده باعث تسریع ترمیم بافتی و رشد سلولی،کاهش درد و بهبود حرکت می شوند.

این امواج با عث تحریک تولید رگهای خونی جدید و افزایش خونرسانی به مناطق آسیب دیده میشوند واز طرفی سلولهای محل آسیب را وادار به فعالیت وبازسازی نسوج آسیب دیده می کنند.

این امواج می توانند باعث جذب کلسیم رسوب کرده در تاندونها شوند واز طرفی با تخلیه ماده پی(substance-p) از انتهای رشته های عصبی باعث کاهش درد شوند.

۴- آیا از شاک ویو می توان در تمام نقاط بدن استفاده کرد.؟

خیر. از شاک ویو تراپی نمی توان بر روی ارگانهای پر از هوا یعنی ریه و ناحیه شکم استفاده کرد.

همچنین استفاده از شاک ویو بر روی اعصاب و رگهای خونی بزرگ ممنوع است و میتواند خطرناک  باشد.

Shockwave therapy treatment

۵- آیا استفاده از شاک ویوتراپی در بچه ها مجاز است؟

خیر .استفاده از این روش درمانی در سنین کمتر از هجده سال توصیه نمی شود مگر برای درمان بیماری ازگود-شلاتر. شاک ویو می تواند به صفحات رشد استخوانها آسیب بزند و باعث کاهش و یا افزایش رشد طولی استخوان شود.

shockwave therapy knee

۶- آیا  برای درمان دردهای عضلانی –اسکلتی در حاملگی می توان از شاک ویو تراپی استفاده کرد؟

خیر. حاماگی از موارد منع استفاده از شاک ویو تراپی می باشد.

۷- آیا شاک ویو تراپی دردناک است؟

این روش درمانی می تواند برای بعضی از بیماران نا خوشایند باشد.

از آنجا که درک درد شاک ویو تراپی یک تجربه شخصی است و آستانه درک درد و تحمل آن در افراد مختلف متفاوت است ، نمی توان پاسخ واضحی به این سوال داد ولی در مجموع می توان گفت که شاک ویوتراپی معولا با درد ملایم تا متوسطی همراه است و گاهی باعث افزایش درد اولیه تا ۳۶ ساعت بعد از درمان می شود.

۸- آیا برای کاهش درد شاک ویو تراپی می توان از بی حسی موضعی استفاده کرد؟

استفاده از بی حسی موضعی با کاهش اثر شاک ویو تراپی همراه بوده است و بهتر است استفاده نشود.

۹- آیا از داروهای مسکن میتوان برای کاهش درد شاک ویو تراپی استفاده کرد؟

استفاده از داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی مانند بروفن و دیکلوفناک ممکن است باعث کاهش اثرات درمانی شاک ویو شوند و بنابراین استفاده از آنها قبل و در طول دوره شاک ویو تراپی توصیه نمی شود. برای کاهش درد می توان از استامینوفن استفاده کرد.

۱۰- آیا استفاده از داروهای رقیق کننده خون مانند آسپرین ، مانعی برای انجام شاک ویو تراپی می باشند؟

بله. شاک ویو تراپی می تواند باعث ایجاد خونمردگی در محل اعمال اپلیکاتور دستگاه شود و اگر داروهای رقیق کننده خون استفاده شوند می تواند باعث خونریزی در بافت شود لذا یا باید این داروها قبل از درمان قطع شوند(که معمولا امکان پذیر نمی باشد) ویا باید از این روش درمانی صرف نظر شود.

۱۱- آیا شاک ویو تراپی عارضه ای هم دارد؟

اگرموارد احتیاط شاک ویو تراپی رعایت شوند ، این روش درمانی عارضه جدی ندارد .گاهی ممکن است در محل انجام آن خونمردگی مختصری رخ دهد که معولا نیاز به اقدام خاصی ندارد .

از دیگر عوارض شاک ویو تراپی این است که ممکن است تا ۳۶ ساعت بعد از درمان، درد تشدید شود که می توان از استامینوفن استفاده کرد.

۱۲- آیا شاک ویوتراپی می توان باعث شکستگی استخوان شود؟

خیر . حداکثر قدرت مورد استفاده در شاک ویو تراپی کم توان ،بسیار کمتر قدرتی است که باعث شکستن استخوان می شود.

۱۳- آیا می توان از سرما درمانی برای کاهش درد ناشی از شاک ویو تراپی استفاده کرد؟

بله.ولی بهتر است استفاده نشود چون ممکن است با ا ثرات درمانی شاک ویوتراپی تداخل نماید.

۱۴-مدت زمان انجام شاک ویو تراپی چقدر است؟

مدت زمان انجام شاک ویو تراپی بستگی به نواحی انجام آن و فرکانس دستگاه دارد ولی برای یک ناحیه معولا کمتر از پنج دقیقه طول می کشد.

۱۵- هزینه انجام شاک ویو تراپی چقدر است؟

مانند سایر اقدامات پزشکی ، هزینه انجام شاک ویو تراپی بر اساس مقدار کا محاسبه می شود.که برای هر ناحیه ۴٫۵ کا میباشد و در یک جلسه تا دو ناحیه قابل دریافت می باشد .

۱۶- چند جلسه شاک ویو تراپی برای درمان مورد نیاز است؟

تعداد جلسات شاک ویو تراپی بر اساس نوع بیماری متغیر است ولی معمولا  سه تا پنج جلسه مورد نیاز است که با فاصله هفت تا ده روز از یکدیگر انجام می شود.

۱۷- آیا بلافاصله بعد از پایان درمان بیمار احساس درد دارد؟

اغلب بیماران بلافاصله بعد از درمان احساس کاهش درد دارند ولی ۲ تا ۴ ساعت بعد از آن ممکن است درد بیشتر شود که معولا قابل تحمل است و محدودیتی در فعالیت بیمار ایجاد نمی کند.

shockwave therapy device