• turned_in شانه منجمد

شانه منجمد (frozen shoulder)

شانه منجمد که به نام کپسولیت چسبنده (adhesive capsulitis) هم شناخته می شود ، حالتی است که در آن شانه به تدریج دردناک شده ،دچار سفتی و کاهش حرکت می گردد ومعولا در عرض یک تا سه سال بهتر میشود.

شانه منمجد

علائم ونشانه های شانه منجمد

درد و سفتی که در شانه منجمد رخ می دهد ناگهانی نیست و به تدریج رخ می دهد ، لذا می توان آن را به سه مرحله تقسیم کرد که هر مرحله چند ماه به طول می انجامد.

۱- مرحله دردناک یا مرحله freezing

این مرحله شروع بیماری است و خود را به صورت درد مبهم شانه نشان می دهد که به تدریج بدتر می شود .

هرگونه حرکت مفصل شانه خصوصا حرکتهای بالای سر دردناک است .

درد می تواند شبها بیشتر شود و با خواب بیمار تداخل نماید.به تدریج دامنه حرکتی شانه شروع به کاهش می کند.

۲- مرحله انجماد یا frozen

در این مرحله درد شانه به تدریج کم می شود ولی محدودیت حرکت آن یبشتر می شود به طوریکه می تواند با بعضی از فعالیتهای روزمره تداخل نماید.

حرکت دور کردن بازو از بدن و چرخش خارجی آن مانند آنچه در لباس پوشیدن رخ میدهد، بیشتر از سایر حرکتها محدود می شود.

۳- مرحله پسرفت یا thawing

محدودیت حرکت شانه به تدریج شروع به کاهش می کند .

در ۱۵% موارد ممکن است محدودیت حرکت باقی بماند.

علل شانه منجمد

استخوانها و سایر اجزائی که مفصل شانه را تشکیل می دهند،توسط بافت همبندی بنام کپسول مفصلی احاطه می شوند.

شانه منجمد زمانی رخ میدهد که این کپسول ،ملتهب ،ضخیم و سفت شود و حرکتهای شانه را محدود کند.

این که چرا کپسول مفصلی شانه شروع به ضخیم وسفت شدن می کند،مشخص نیست هرچند در بیماران دیابتی  ویا افرادی که به هر دلیل شانه را برای مدت طولانی بی حرکت کرده اند ،بیشتر رخ میدهد.

عوامل خطر ساز شانه منجمد

فاکتورهای خاصی میتوانند شانس ابتلا به شانه منجمد را بیشتر کنند که عبارتنند از:

1. سن: در سنین بالای چهل سال احتمال ابتلا به شانه منجمد بیشتر می شود.
    2. جنس: احتمال ابتلا به شانه منجمد در زنها بیشتر است.
    3. بی حرکتی یا کم حرکتی طولانی مدت مفصل شانه: این امر می تواند علل زیادی داشته باشد مانند: بیماریهای روتاتور کاف ،شکستگیهای بازو و شانه ،سکته مغزی و دوران نقاهت بعد از جراحی
    4. بیماریهای سیستمیک: دیابت ، کم کاری تیروئید ،پرکاری تیروئید ،بیماریهای قلبی ،سل ، پارکینسون و بیماریهای روماتیسمی

تشخیص شانه منجمد

تشخیص شانه منجمد مانند سایر بیماریها بر شرح حال دقیق و معاینه بالینی استوار است.

در معاینه ، حرکت شانه در جهات مختلف محدود است و مفصل شانه در لمس دردناک می باشد.

پزشک معالج گاهی برای رد کردن سایر علل درد شانه از روشهای تصویربرداری مانند گرافی ساده و ام ار آی استفاده می کند.

با توجه به اینکه شانه منجمد گاهی در زمینه بیماریهای سیستمیک رخ می دهد لذا بررسی آزمایشگاهی این بیماریها ، مانند ارزیابی قند خون و هرمونهای تیروئید نیز انجام میشود .

درمان شانه منجمد

در اغلب مواد ،شانه منجمد بدون نیاز به مداخله های جراحی و تنها با کنترل درد و انجام فیزیوتراپی بهبود می یابد.

برای کنترل درد و کاهش التهاب می توان از داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی مانند ناپروکسن ودیکلوفناک ویا دوره کوتاه مدت کورتیکواستروئید خوراکی استفاده کرد.

از مدالیتهای فیزیوتراپی مانند گرما و TENS و نیز طب سوزنی برای کاهش درد هم میتوان بهره برد .

انجام ورزشهای دامنه حرکتی در منزل برای نتیجه بخش بودن درمان از اهمیت خاصی بر خوردار است.

از شاک ویو تراپی (ESWT) در موارد مقاوم به سایر درمانهای غیر جراحی می توان کمک گرفت که معمولا به سه تا پنج جلسه هفتگی در کنار انجام ورزشهای دامنه حرکتی نیاز است.

در صورتی که شانه منجمد به درمانهای یاد شده پاسخ مناسب ندهد ،می توان از مداخله های جراحی مانند تزریق آب مقطر در شانه جهت اتساع کپسول ، مانیپولاسیون شانه زیر بیهوشی ویا آرتروسکوپی جهت باز کردن چسبندگیها استفاده کرد.

پیشگیری از شانه منجمد

همانگونه که ذکر شد بی حرکتی شانه یکی از دلایل ایجاد شانه منجمد است بنابراین انجام ورزشهای دامنه حرکتی در صورت امکان ، می تواند از رخ دادن شانه منجمد جلوگیری کند. این ورزشها باید زیر نظر پزشک و یا فیزیوتراپیست انجام شود.در ادامه چند نمونه از ورزشهای دامنه حرکتی آورده می شود.

1. ورزش پاندولی: به سمت جلو خم شود و حرکت را به سمت جلو و عقب ، طرفین و چرخشی در هر دو جهت ،پنج تا ده حرکت انجام دهید.
    ورزش پاندولی

۲-بازودر بالای سر (arm overhead) : به پشت دراز بکشید و با دست سالم ساعد سمت بیمار را بگیرید وبالای سر ببرید. میتوانید در ابتدا با آرنج خمیده انجام دهید. اجازه ندهید کمر قوس بردارد. پنج تا ده حرکت تکرار کنید.

بازودر بالای سر

۳-کشش پشت شانه : با دست سالم آرنج سمت بیمار را بگیرید و به سمت شانه سالم بکشید تا احساس کشش پشت شانه کنید پنج بار تکرار کنید.

کشش پشت شانه

۴-چوبی را مطابق شکل در دست بگیرید وبا کمک دست سالم سمت بیمار را به خارج بچرخانید. در حالت خوابیده هم میتوانید انجام دهید.پنج تا ده بار تکرار کنید.

ورزش برای شانه منجمد

۵-دست سمت بیمار را پشت سر برده حوله یا پارچه ای را مطابق شکل بگیرید وبا کمک دست سالم سمت بیمار را به سمت بالا بکشید. پنج تا ده بار تکرار کنید.

درمان شانه منجمد با ورزش

۶-با دست سالم ساعد سمت بیمار را بگیرید وبه سمت بالا بکشید.پنج تا ده مرتبه تکرار کنید.