• turned_in تنوسینوویت دکورون

تنوسینوویت دکورون

تنوسینوویت دکورون ،حالت دردناکی است که تاندونهای سمت انگشت شست در ناحیه مچ دست را درگیر می کند. اگر مبتلا به بیماری دکورون باشید،ممکن است هنگام چرخش مچ، گرفتن اجسام یا مشت کردن دست درد شما ایجاد ویا تشدید شود.
    گرچه علت دقیق بیماری دکورون مشخص نشده است ، هرگونه فعالیتی که مستلزم حرکات مکرر دست و مچ باشد مانند باغبانی ، ورزشهایی مانند گلف و تنیس ویا بلند کردن نوزاد ممکن است آن را بدتر کند.

تنوسینوویت دکورون

علائم و نشانه ها

علائم تنوسینوویت دکورون می توانند از این قرار باشند:

۱-درد در نزدیکی قاعده انگشت شست
    ۲-تورم در نزدیکی قاعده انگشت شست
    ۳-حرکت سخت و دردناک مچ دست و انگشت شست در حالتهای مشابه نیشگون گرفتن.
    ۴- احساس گیر کردن در انگشت شست موقع حرکت.
    اگر تنوسینوویت دکورون درمان نشود و مدتی طول بکشد ممکن است درد به انگشت شست یا به سمت آرنج ویا هر دو انتشار پیدا کند.

علل بیماری دکورون

۱-استفاده مکرر از دست ومچ: تاندونها ساختارهای طناب مانندی هستند که عضله را به استخوان متصل می کنند.هنگامی که جسمی در دست گرفته می شود، تاندونهایی که به قاعده انگشت شست می چسبند در ناودان استخوانی خود در انتهای ساعد، حرکت می کنند.حرکت مکرر این تاندونها در طی زمان طولانی، باعث تحریک غلاف اطراف این دو تاندون شده، تورم و ضخیم شدن این غلاف را به دنبال دارند که نهایتا حرکت تاندون را محدود و دردناک می کند.
    ۲-ضربه مستقیم به مچ دست یا تاندون
    ۳-آرتریتهای التهابی مانند روماتیسم مفصلی

فاکتورهای خطرساز بیماری دکورون

عوامل مستعد کننده تنوسینوویت دکورون عبارتند از:

۱-سن:بیماری دکورون در سن ۳۰ تا ۵۰ سالگی شایعتر است.
    ۲-جنس:تنویسنوویت دکورون در زنان بیشتر رخ می دهد.
    ۳-حاملگی
    ۴-مراقبت از نوزاد: بلند کردن مکرر نوزاد در حالی که انگشت شست اهرم می شود.
    ۵-شغلها یا سرگرمی هایی که حرکت مکرر دست و مچ را شامل می شوند.
    عوارض
    عدم درمان تنوسینوویت دکورون ممکن است دامنه حرکتی مچ دست را محدود کند که خود باعث اشکال در انجام کارهای دستی می شود.

تشخیص تنوسینوویت دکورون

مانند هر بیماری دیگر، اساس تشخیص بیماری دکورون نیز بر اخذ شرح حال درست و معاینه بالینی است.در معاینه پزشک با وارد آوردن فشار ملایم ، حساسیت ناحیه مچ دست در امتداد انگشت شست را بررسی می کند. معاینه اختصاصی تنوسینوویت دکورون تست فینکل اشتاین است که برای انجام آن ،بیمار انگشت شست را به سمت کف دست خم می کند و انگشتان دیگر را به حالت مشت روی آن قرار می دهد.سپس مچ دست به سمت انگشت کوچک خم می شود.اگر این حرکت باعث درد در مچ دست در امتداد انگشت شست شود،احتمال تنوسینوویت دکورون وجود دارد. معمولا تصویر برداری اعم از گرافی ساده برای تشخیص ضرورتی ندارد.

درمان تنوسینوویت دکورون

هدف از درمان تنوسینوویت دکورون، کاهش التهاب، حفظ حرکت در انگشت شست و جلوگیری از عود می باشد. اگر درمان سریع شروع شود ، معمولا در عرض ۴ تا ۶ هفته بهبودی حاصل می شود. اگر بیماری دکورون ، به علت حاملگی رخ داده باشد احتمالا با خاتمه حاملگی یا پایان یافتن شیر دهی ، مرتغع خواهد شد.
    ۱-داروها:
    برای کاهش التهاب معمولا از داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی مانند ناپروکسن استفاده می شود. گاهی ممکن است پزشک از تزریق کورتن در فضای غلاف تاندون استفاده کند.به علت سطحی بودن تاندون،ممکن است پوست ناحیه در اثر تزریق تغییر رنگ دهد و یا نازک شود.
    ۲-استفاده از اسپلینت ، که انگشت شست را بی حرکت نگه می دارد.
    ۳-استفاده از ماساژ یخ
    ۴-فیزیو تراپی یا کار درمانی
    ۵-خودداری از حرکات مکرر شست
    ۶- جراحی: اگر تنوسینوویت دکورون به درمانهای غیر جراحی پاسخ ندهد ،نیاز به عمل جراحی و باز کردن غلاف تاندون می باشد.