• turned_in بیماری ازگود-شلاتر

بیماری ازگود-شلاتر

بیماری ازگود-شلاتر یا ازگود اشلاتر (به انگلیسی: Osgood-Schlatter disease) درد و حساسیت استخوانی درقسمت  جلویی و بالای ساق پا درست پایین استخوان کششکک است که معمولا در بچه های سنین بلوغ و جهش رشد رخ می دهد.بیماری ازگود –شلاتر معمولا در بچه هایی رخ می دهد که ورزشهایی انجام می دهند که در انها دویدن،پریدن و تغییر مسیر ناگهانی وجود دارد، مانند بسکتبال، فوتبال و باله.

بیماری ازگود-شلاتر معمولا در پسرها در  سن ۱۲تا ۱۴ سالگی و در دخترها در سن ۱۰تا ۱۳ سالگی شیوع بیشتری دارد.

بیماری ازگود-شلاتر

علل بیماری ازگود-شلاتر

علت اصلی این بیماری نسبتا شایع مشخص نیست ولی به نظر می رسد که فشار وکشش مکررو زیادی  که ماهیچه چهار سر ران به واسطه تاندون پتلا به صفحه رشد در محل چسبیدن تاندون به استخوان وارد می کند ،علت این عارضه باشد. در ورزشهایی که شامل جهیدن، دویدن وخم وراست کردن مکرر زانو باشد، کشش زیاد تاندون پتلا باعث التهاب ،ناصافی و یا کندگی ناقص مراکز استخوان سازی ثانویه در محل توبروزیته تیبیا می شود و درد وتورم رخ می دهد.در بعضی موارد بدن سعی می کند ،فاصله ایجاد شده را با استخوان جدید پر کند که منجر به برجستگی استخوانی در آن محل می شود.

فاکتورهای خطر ساز

ریسک فاکتورهای  اصلی در بیماری ازگود-شلاتر عبارتند از:

۱-سن: بیماری ازگود-شلاتر در هنگام جهش رشد طولی در زمان بلوغ رخ می دهد

۲-جنس:در پسرها بیشتر دیده می شود ولی به دلیل شرکت بیشتر دخترها در فعالیتهای ورزشی، اختلاف جنسیتی رو به کاهش است

۳-ورزش: بیشتر در ورزشهایی رخ می دهد که در بر دارنده تغییر جهت ناگهانی، دویدن و پریدن باشند.

۴-انعطاف پذیری: بیماری ازگود-شلاتر در افرادی که دچار سفتی و کوتاهی عضله چهارسر ران باشند بیشتر رخ میدهد.

علائم ونشانه ها بیماری ازگود-شلاتر

درد زانو وتورم درست در پایین کشکک از مشخصه های اصلی بیماری ازگود- شلاتر هستند.در معولا حین فعالیتهای خاصی مانند دویدن وزانو زدن تشدید می شود و با استراحت تخفیف می یابد.برجستگی استخوانی در لمس حساس و دردناک است. بیماری ازگود –شلاتر معمولا یک طرفه است و گاهی هر دو زانو رادر گیر میکند.

عوارض بیماری ازگود-شلاتر نا شایع هستند و اگر رخ دهند شامل درد مزمن و تورم موضعی هستند.حتی بعد از بهبود علائم ممکن است یک برجستگی استخوانی در بالای استخوان ساق پا درست زیر کششکک زانو باقی بماند،که معمولا با عملکرد زانو تداخلی ندارد.

تشخیص بیماری ازگود-شلاتر

تشخیص این بیماری با شرح حال و معاینه بالینی دقیق میسر است. گاهی پزشک برای رد سایر علل ویا تایید تشخیص از گرافی ساده کمک می گیرد.

درمان بیماری ازگود-شلاتر

بیماری ازگود-شلاتر یک بیماری خودبه خود محدود شونده است و در اکثر موارد با اتمام رشد استخوانی درد از بین می رود. اگر با استراحت و ماساژ یخ درد و تورم فروکش نکند میتوان از داروهای ضد التهاب مانند بروفن و همچنین فیزوتراپی کمک گرفت ، که در آن از کشش عضله چهارسر ران  و تقویت عضلات ران و ساق پا بهره گرفته می شود. در طی این مدت می توان از استرپ تاندون پتلا که نوعی ارتوز است نیز استفاده کرد. در صورتی که درمانهای فوق موثر واقع نشوند ،می توان ار شاک ویو تراپی استفاده کرد .لازم به ذکر است که بیماری ازگود-شلاتر تنها اندیکاسیون استفاده از شاک ویو تراپی در سنین زیر ۱۸ سال میباشد.این درمان در مطب دکتر پاک منش قابل انجام است.در موارد بسیار نادر زمانی که درمانهای فوق موثر نباشند و با اتمام رشد استخوانی درد از بین نرود درمان جراحی انجام می شود.